Piroger (igen)

Fast med med ett annat degrecept och andra fyllningar.

Ugn:
225 grader
10-15 min

Pirogdeg:
25 g jäst
100 g mjölkfritt margarin
2 1/2 dl sojamjölk
1 tsk salt
ca 8 dl vetemjöl (Här kan man byta ut ca 3 dl av vetemjölet till grahamsmjöl istället om man vill det!)

Smält smör i en kastrull och blanda i sojamjölken, det ska bli fingervarmt (37 grader). Smula jästen i en bunke och ta lite av vätskan och lös upp jästen. Häll i salt och mjölet. Bra att använda elvisp med degkrokar, går snabbare då! Låt degen jäsa i ca 1 timma.

Curryfyllning:
1 morot (riven)
Blomkål
Ärtor
½ potatis
½ gullök
½ paprika
3 champinjoner
½ pkt majs
Curry
Salt
Peppar

Riv moroten i en bunke, hacka allting som ska i och krydda. Stek sedan allting i ca 5 min.



Tofu & spenatfyllning:
300 g tofu
7 bitar spenat (fryst)
1 pkt Zeta bönblandning
Sojasås
Basilika (ej färsk)
Timjan
Örtsalt
Peppar

Här ska ingenting stekas utan blanda alla ingredienser bara.



Färsfyllning:
200 g soyafärs
1 dl passerade tomater
½ pkt majs
½ gullök
3 champinjoner
1 näve haricot verts
Salt
Peppar
Pizzakrydda

Hacka lök och stek, häll i färs och resten av ingredienserna och stek tills allting är som en vanlig färssås.




Gör pirogerna efter hur stora du själv vill ha dom. Börja med att ta en bit deg och kavla ut den tills den blir hyffsat platt och rund, lägg fyllningen i mitten, vik pirogen och ta en gaffel för att fästa degsidorna med varandra. Lägg i ugnen i ca 10-15 min och låt svalna rejält innan du äter dom. Annars bränner du tungan!



Mumsfillibabba

Kommentarer
Postat av: Therese

fi fasen du det där såg inte alls fel ut! dö bra blogg :) -tummen upp-

2009-02-09 @ 16:00:33
URL: http://untilimthere.blogg.se/
Postat av: Julia

Ser helt sjukt gott ut! Ska göra detta i helgen, ska bli spännande

2009-02-12 @ 00:22:59
Postat av: Nikki

grym blogg du!! jättebra, jag har letat ihjäl mig på veganska recept o så dyker din blogg upp med världens gastronomiska upplevelser! jag ska lätt göra de här ikväll. ska man ha nåt till förutom sallad eller tror du man blir mätt på dom?

än en gång tack!

2009-05-28 @ 09:39:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0