Cupcakes

Eftersom det är spelning på måndag (This is hell, dead swans mfl i Örebro) så har jag provbakat, ska nämligen ha vegcafé på spelningen, detta recept är taget från boken Vegan Cupcakes Take Over The World.
Jag har dock gjort jättesmå ändringar då jag har tagit hänsyn till vanilj och chokladextrakt. Det är vanilj eller choklad som har fått dra i alkohol. Vet inte hur nogranna folk är med detta då de flesta är straight edge, men det är lika bra att vara på den säkra sidan och ta bort detta från receptet.
Kom gärna med synpunkter kring detta så jag vet hur pass allvarligt det är om man är straight edge/nykterist och äter bakelser som innehåller några matskedar alkohol.
Som sagt, skulle vara bra om några kunde uttala sig om detta och tillsvidare kommer jag INTE använda någon form av extrakt i bakning.



Recept:
Ca 12 st
Ugn 180 grader
18-20 min i ugn

2½ dl sojamjölk
1 tsk äppelcidervinäger
1,75 dl socker
0,75 dl rapsolja
1 tsk vaniljsocker
½ tsk bakpulver
2½ dl vetemjöl
0,75 dl kakao
3/4 tsk bikarbonat
1/4 tsk salt

Börja med att vispa ihop sojamjölken och äppelcidervinägern och låt stå i några min. Blanda ihop de torra ingredienserna i en annan bunke. Sedan häller du rapsoljan i sojamjölken och sedan de torra ingredienserna. Vispa ordentligt, klumparna ska bort!  Häll sedan smeten i lite mer än hälften i varje muffinsform och sen ska det in i ugnen.

Frosting:

100 g tofuline creamy spread
60 g veg margarin (mjukt)
300  g florsocker
½ citron, saften

Blanda osten med smöret och häll sedan i florsockret och vispa. Avsluta med citronsaft och vispa lite till. Sedan använder du en valfri spritstyll för att välja mönster på muffinsarna.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Undvik alkohol sa gott det gar. Det ar oftast lika mkt principsak for en edge:are att inte dra i sig ngt med alkohol i, som det ar for veganer att inte fa i sig ngt med mjolksocker i (undantagen ar val mediciner osv). Sa jag skulle inte lagga i. Men det dar ser riktigt jakla gott ut! :D du ar bra helin!

2009-03-19 @ 22:49:13
Postat av: Anonym

Undvik alkohol sa gott det gar. Det ar oftast lika mkt principsak for en edge:are att inte dra i sig ngt med alkohol i, som det ar for veganer att inte fa i sig ngt med mjolksocker i (undantagen ar val mediciner osv). Sa jag skulle inte lagga i. Men det dar ser riktigt jakla gott ut! :D du ar bra helin!

2009-03-23 @ 14:59:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0